Ráda bych vám představila náš nový seriál, který zanedlouho najdete v blogu na našem webu pod názvem „Střípky dějin umění“. Jak napovídá název půjde o řadu článků, jejíž ústředním tématem budou dějiny umění.  V článcích budeme skládat střípky historických faktů s reakcemi a díly známých umělců jednotlivých historických slohů a období.

Kořeny, či inspirace

Neklademe si za cíl zmínit všechny významné umělce, či historická období. Pozornost napřeme k těm umělcům, kteří nás v Ateliéru ŠUM a jeho výtvarných kurzech nejvíc zajímají. Tedy inspirují.  Jednak svoji tvorbou, životním postojem, či něčím nehmatatelným. V kurzech kresbymalby často pracujeme s obrazy známých malířů. V kurzech keramiky se inspirujeme jak malíři, tak sochaři.  Klíč k řazení článků můžete tedy hledat spíše v naší oblibě, v pro nás zajímavé historii, než ve snaze podrobně chronologicky popsat umělce daných historických období, či analyzovat jejich jednotlivá díla. Věřím ale, že právě ty střípky souvislostí budou pro vás zajímavé.

Umělec versus UMĚLEC

V jednotlivých článcích se budeme zabývat výtvarnými umělci na výsluní.  Zajímavostí a kontrastem pro nás budou umělci na okraji zájmu a ženy umělkyně. Zmínky a úvahy o nich najdete v nejednom ze článků . Postupně vám představíme uznávané výtvarné umělce jednotlivých historických slohů. Snad se na nás nebudete zlobit, když tam nenajdete svého oblíbeného malíře, sochaře, architekta… Bude – li vám chybět, napište, napravíme to. Přečtete si  o okolnostech vzniku důležitých uměleckých děl, poznáte střípky z kontextu doby, kdy díla známých umělců vznikla.

Proč?

Protože mne baví komentované prohlídky výstav a protože bych vám ráda tuto svoji zkušenost zprostředkovala. Provázející kunsthistorik „zasadí“ jednotlivé obrazy do kontextu doby, v které vznikly. Historie umění v kontextu doby se mi zdá být velmi zajímavá. U historiků umění obdivuji schopnost popisu, analýzy a zprostředkování porozumění uměleckému dílu v kontextu historických epoch, společenského a duchovního života. Zajímavé jsou i vazby uměleckého díla na sociologické a psychologické oblasti.

Co tím chtěl básník říci

Na druhou stranu rozborům díla co tím chtěl umělec říci úplně nerozumím a nevěřím jim. Při vlastní tvorbě mi nepřijde možné uhádnout proč má ruka nakreslila růži jako poupě, či růži rozvitou.  Úvahám, zda tedy černý psík znázorňuje depresi umělce  při tvorbě a bílý psík přílišnou křehkost jeho duše nedávám přílišnou váhu. Možná je to tím, že jsem dějiny umění nestudovala jako samostatný obor. Přesto mne to k dějinám umění táhne.

Poznala jsem Petru

Tedy Mgr. Petru Vintrlíkovou, kterou dějiny umění k sobě přitáhly poněkud oklikou. Díky zajímavým okolnostem našeho seznámení, ale o tom až někdy jindy,  budeme moci číst tuto sérii článků. Ano, poprosila jsem ji, aby Střípky z dějin umění pro náš ateliér ŠUM psala právě ona.

Petro, jak si Tě dějiny umění našly?

„Dějiny umění jsem chtěla studovat, protože mě od mala bavilo psát příběhy založené na pravdě (ve 12 jsem napsala sedm povídek s ironickými historkami o příhodách z naší rodiny). Studium dějin umění jsem brala jako živnou půdu pro tyhle svoje záměry. Také jsem si často malovala. Cestou ze školy se procházela po rodném městě s výstavními budovami hlavně z 19. století a snila o tom, jak se asi tenkrát žilo. Navíc doma na zdech visely obrazy, co maloval táta a také máma a to mě k umění také hodně táhlo.

Nedostala jsem se ke studiu umění  hned. Sbírala jsem odvahu. Vzepřít se proti tomu, co se ode mě očekává. Jít studovat obor mně nejbližší. Bez kalkulací, jak těžko si po té  budu shánět uplatnění. nejdřív jsem studovala medicínu, kde jsem si zažila první i druhý pitevní týden.  Když  ale začalo jít do tuhého, chyběla mi v té době vůle a energie nadrtit se anatomii všemi pěti smysly. Tak jsem studia po skoro dvou letech zanechala a podala si přihlášku na dějiny umění.

Umění jsem vystudovala v Olomouci a v Brně a zabývat jsem se začala umělci mimo hlavní proud, těmi opomíjenými, z různých důvodů. Takže mě logicky zajímají osudy hlavně žen, ty musely v minulosti dlouhou dobu zdolávat spoustu překážek, aby se mohly umění naplno věnovat. Já to vlastně měla proti nim jednoduché“.

Důležitý je obsah, chcete jej znát?

Teď již víte o připravovaných článcích z dějin umění  a jejich autorce téměř vše. Tedy až na obsah článků :)a myslím, že ani Petra o sobě neřekla úplně vše:). Články od Petry poznáte jednoduše. Pod článkem najdete PV

Zanedlouho si budete moci přečíst první článek této řady.

Mě už znáte, ale Petru ještě ne. Její fotku tedy najdete v galerii pod článkem.

Zuzana a Petra